Naar de tandarts in coronatijd – Tandartsen Castellum – Houten

Naar de tandarts in coronatijd

(update 22 juni 2021)

De coronamaatregelen zijn versoepeld. Maar wat betekent dat voor jou als je binnenkort een afspraak hebt bij ons?

Stel afspraak niet onnodig uit

Misschien ben je vanwege corona al weer een tijdje niet naar je mondzorgverlener geweest. Best begrijpelijk, maar niet verstandig. Want een afspraak blijven uitstellen, kan op termijn gevolgen hebben voor je mondgezondheid.

Controles zijn belangrijk

Regelmatige controles en op tijd ingrijpen zijn essentieel voor de gezondheid van je gebit en die is weer bepalend voor je algemene gezondheid. Dus wacht niet langer en maak een afspraak. Maar ook nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, is er nog wel een aantal zaken waarmee je rekening moet houden als je naar de tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus gaat.

Beantwoord gezondheidsvragen eerlijk

Zo worden er eerst vragen over je gezondheid gesteld. Omdat besmettingen nog altijd mogelijk zijn, is het belangrijk dat je die eerlijk beantwoord. Voor je eigen veiligheid én die van anderen. Indien mogelijk kan je mondzorgverlener besluiten je op een later moment te behandelen.

Heb je binnenkort een afspraak en antwoord je op één van de volgende vragen ‘ja’, dan verzoeken wij je vriendelijk om de afspraak te annuleren.

• Heb je nu corona?
  • Heb je nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Ben je genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heb je een of of meerdere van de volgende symptomen:
    – neusverkoudheid
    – loopneus
    – niezen
    – keelpijn
    – hoesten
    – benauwdheid
    – verhoging of koorts
    – plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)?
  • Heb je huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Ben je nu in thuisisolatie?
  • Woon je in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking?

Na vaccinatie gelden dezelfde regels

Ook als je bent ingeënt tegen corona is het belangrijk dat je die vragen beantwoordt. Het is namelijk nog niet bekend of iemand die gevaccineerd is toch het virus kan verspreiden.

Heb je hooikoorts?

Het kan natuurlijk dat je al langere tijd milde klachten hebt, bijvoorbeeld in geval van hooikoorts. Als je mondzorgverlener weet dat je daar last van hebt, hoef je je afspraak niet af te zeggen. En als je die klachten langer dan 14 dagen hebt, mag je ook gewoon naar de mondzorgverlener.

Hoe zit het bij kinderen?

Voor kinderen tot en met 12 jaar kun je aanhouden dat als ze weer naar school of de opvang mogen én zij 24 uur volledig klachtenvrij zijn, zij ook naar de mondzorgverlener mogen. Bij aanhoudende milde klachten mag je na 7 dagen na het begin van de klachten weer een afspraak voor ze maken.

Houd je aan de basisregels

Verder gelden nog steeds de volgende basisregels in de mondzorgpraktijk:

1. Desinfecteer bij binnenkomst je handen
  2. Houd in de wachtkamer 1,5 meter afstand
  3. Schud geen handen

Mondkapjes

Voor jouw en onze veiligheid is het dragen van een mondkapje in onze praktijk nog verplicht.
Tijdens een behandeling is het dragen van een mondkapje niet handig, doe het dus af als je in de behandelkamer bent, voordat je in de stoel gaat zitten. Mondkapjes moeten tijdens de behandeling zijn opgeborgen in je jas- of broekzak of op een andere afsluitbare plaats. Voordat je de behandelkamer verlaat, verzoeken we je vriendelijk het mondkapje weer op te zetten.

Bedankt voor de medewerking!

Poetshoek en toilet weer open

Om besmetting te voorkomen, liggen er nog geen tijdschriften en speelgoed in de wachtkamer. Maar je mag wel weer gebruik maken van het toilet en/of de poetshoek.

Verzorg je mond ook zelf goed

Blijf vooral ook zelf je mond goed verzorgen: twee keer per dag twee minuten poetsen met een fluoridetandpasta en dagelijks tussen je tanden en kiezen rageren of stokeren. En loop niet te lang door met klachten als bloedend tandvlees, want dat kan bijvoorbeeld duiden op een ontsteking.

Trek bij twijfel aan de bel

Neem bij twijfel áltijd contact me ons op. Wij staan graag voor je klaar voor al je vragen.

Publieksinformatienummer

De meest recente informatie over het coronavirus staat op de site van het RIVM en van de Rijksoverheid. Met vragen over het coronavirus kun je ook terecht bij het publieksinformatienummer 0800-1351.

In de behandelkamer houden we ons aan de Richtlijn Infectiepreventie in Mondzorgpraktijken en hebben we aanvullende hygiënemaatregelen genomen.

Wij zullen je ontvangen met een glimlach maar je de hand niet schudden.

Hartelijke groet en tot gauw,
het team van Tandartsen Castellum